МОН променя наредбата за приобщаващото образование
Снимка: Guliver / iStock
Промяна в разрешаването на ученически отсъствия; акцент върху грижата за детското здраве в училищата; допълнителна подкрепа за учениците с изявени дарби и таланти; консултации за кариерно ориентиране - това са някои от измененията в наредбата за приобщаващо образование, които предвижда Министерството на образованието и науката, стана ясно вчера.
Новият документ е сред ключовите за изпълнението на управленската политика на правителството и обобщава над 300 становища и мнения на експерти, заявиха при представянето му министър Красимир Вълчев, заместник-министрите Деница Сачева и Таня Михайлова и съветникът на министъра Мария Семерджиева.
В документа е предвидено административната работа на учителите да се намали 10 пъти. По сега действащия нормативен акт, ако в училище има 15 ученици с необходимост от допълнителна подкрепа за личностно развитие, екипът трябва да изготвя годишно около 480 писмени документа. Предложението е те да бъдат сведени до около 45.
Заместник-министър Деница Сачева обясни, че се предвижда децата и учениците с изявени дарби и таланти да получават допълнителна подкрепа в центровете за личностно развитие. Те ще могат да се възползват от индивидуални учебни планове в училищата си, с цел да бъдат усъвършенствани дарбите им.
С друга промяна ще бъдат осигурени консултации за кариерно ориентиране на учениците в училищата. За целта педагогическите съветници и психолозите ще им дават въпросници, разработени по проекта на МОН „Система за кариерно ориентиране в училищното образование“. Ще се ползват и ресурсите на портала http://orientirane.mon.bg/. Семерджиева посочи, че до момента над 65 000 деца са преминали кариерно ориентиране. В 42 училища в страната пилотно са създадени кариерни клубове, които насочват учениците към подходящите за тях професии.
Новата наредба въвежда ясна процедура за насочване на ученици със специални образователни потребности след VII и X клас за продължаване на образованието в профили и в специалности от професии.
Поставя се акцент върху грижата за здравето на децата, като училищата трябва да организират в извънкласни форми и в часовете на класа уроци и занимания по здравно образование, здравословно хранене, първа долекарска помощ и др.
Училищните библиотеки да се превърнат в места със социални функции – за опознавателни срещи между учениците и достъп до съвременни технологии. В тях могат да се обсъждат теми от гражданското, екологичното и интеркултурното образование.
Ще има обучения за учителите в детските градини в цялата страна за провеждане на ранно оценяване на риска от възникване на обучителни затруднения при деца от 3 години до 3 години и 6 месеца. С разрешение от родител ще се прилага скрининг тест, разработен от учени и експерти и съобразен с възрастта на децата.
„Идеята е, че с целенасочена работа от тази възраст, такива трудности могат да бъдат преодолени", заяви заместник-министър Сачева. С проекта на наредба се дава право на регионалните екипи за подкрепа на деца и ученици със специални образователни потребности да оказват по-голяма подкрепа на детските градини и училища в съответната област.
Детските градини и училищата вече няма да са задължени да определят координиращ екип, който да отговаря за плановете за подкрепа на децата и учениците. За това ще се грижи само един човек - координатор, определен от директора.
Промяна има и при отсъствията на учениците. До момента директорите разрешаваха до три дни непосещаване на часовете по уважителни причини. „С промените това разрешение ще се дава от класния ръководител. Ако ученикът трябва да отсъства до 7 дни по уважителни причини, родителите му трябва да подадат уведомление до директора на училището. Над този период разрешение може да издаде само педагогическият съвет“, подчерта заместник-министър Таня Михайлова.
Изменя се и досегашното изискване преди стартиране на процедура за санкция на ученик родителите да бъдат уведомени писмено. Това ще става и по електронна поща. Ако родителят поиска, той може да се включи в заседанието на педагогическия съвет, както и да присъства на изслушването на детето си. Ако не реагира на имейла си обаче, процедурата няма да бъде спирана.
Проектът на нова наредба за приобщаващото образование ще бъде предложен за публично обсъждане до 10 септември 2017 г.
МОН предоставя 2 841 130, 83 лв. на детски градини и училища за осъществяване на обща и допълнителна подкрепа, се разбра днес. Тази помощ включва допълнителни модули за деца, които не владеят български език в предучилищна възраст и обучение по учебни предмети за ученици с пропуски в материала.
Средствата могат да се използват още за консултации по дисциплини, които се провеждат извън редовните учебни часове, за екипна работа между учителите и другите педагогически специалисти, както и за допълнителни възнаграждения на педагози. Разпределянето ще е по преценка на директорите на детски градини и училища и е свързано с конкретните потребности на децата и учениците.
Парите са осигурени от прекратени, спрени или намалени месечни помощи поради натрупани отсъствия по неуважителни причини от септември 2016 г до април 2017 г. Всеки месец МОН и Агенцията за социално подпомагане (АСП) обменят информация за отсъствията в системата на предучилищното и училищното образование.
„Според Закона за семейните помощи месечната помощ за отглеждане на ученик до завършване на средно образование се спира, ако той отсъства над пет учебни часа по неуважителни причини в месеца. При децата, посещаващи предучилищна група, помощта се спира при отсъствие по неуважителни причини повече от три дни“, поясни Михайлова. В закона е регламентирано още, че размерът на спрените помощи се предоставя на съответното училище или детска градина, в което е записано детето.
Трябва да сте регистриран потребител за да напишете коментар
Коментари